This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Seura

Seura oli Severus Konkolan ja Joh. Parviaisen yhteinen siipirataslaiva, jonka oli rakentanut Crichton & Kumppanit Asikkalassa jo vuonna 1865. Aluksi laiva tehtiin puusta rautakaarin. Se oli suhteellisen kookas, 28,88 metriä pitkä ja 4,69 metriä leveä. Aluksessa oli 60 ihv:n höyrykone.

Alus palveli jo 1870-luvulla matkustaja- ja rahtiliikenteessä. Seuralla tehtiin kirkkomatkoja Sysmään, Luhankaan ja Korpilahden kirkolle joka toinen sunnuntai. Vasta vuonna 1878 sillä liikennöitiin säännöllisesti Jyväskylän ja Lahden välillä. Matkalla se poikkesi mm. Jämsän Patajoelle ja ajoi myöhemmin myös Jämsän Seppolaan saakka. Kun laivaan saatiin vuonna 1880 ravintola, lippujen hintaa korotettiin.

Vuonna 1897 laiva muutettiin rautarunkoiseksi. Vuosisadan viimeisinä vuosina Seuran nimi vaihtui Sampoksi ja se siirtyi kokonaan Joh. Parviaisen omistukseen. Sampo kulki enää vain yhden vuoron viikossa Jyväskylän ja Lahden välillä. Laivaan rakennettiin voin kuljetusta varten erikoinen jäälastiruuma.

Sampo kulki ainakin vielä vuonna 1901, mutta sen jälkeen se joutui väistymään uudenaikaisempien laivojen tieltä.