This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Kovan onnen Jämsä

"Jämsää" nostetaan sammakkomiesten avulla talvella 1908 sen upottua edellisenä syksynä traagisesti.Jämsän hallitseva asema Päijänteen vesiliikenteessä jäi 1800-luvun puolelle. Komein ja tunnetuin Konkolan laivoista lienee 1875 vesille laskettu Jämsä, jonka kohtalo oli Jämsän kannalta symbolinen. Laiva tuli 1900-luvun alussa tunnetuksi kovan onnen aluksena ajettuaan muutaman kerran matalikolle, kunnes lokakuussa 1907 Aallotar ajoi sen kylkeen niin rajusti, että Jämsä lopulta upposi vain 15 minuutissa. Onnettomuus kertoo Päijänteen laivaliikenteen kasvusta ja kiristyneestä kilpailusta. Aallotar oli ajanut ilman kapteenia kirien aikatauluaan kiinni ja siten yöllä rysäytti päin Jämsää. Laiva kyllä nostettiin, mutta päätyi lopulta uusille omistajille Heinola-nimisenä ja sittemmin Tehi-nimisenä.
Jämsä saatiin liikenteeseen jo seuraavana syksynä.