This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Teiden kehitys

Kun tarve liikennöintiin kylän ulkopuolelle maita pitkin on kasvanut, on pitänyt rakentaa uusi tie vanhojen kylää risteillen teiden sijaan. Niinpä vuonna 1854 on pidetty uuden tielinjan katselmus. Uusi, suora tielinja kulki Suinulan etelälaidalta järven itäpuolella Maitovalkamasta Keuruun rajalle, eikä se seuraillut vanhoja lehmipolkuja ja kärryteitä. Valmiiksi tämä tie tuli vuonna 1871 ja siitä tasan sata vuotta myöhemmin aloitettiin ensimmäiset tien päällystystyöt. Tämän sadan vuoden aikana lähes koko tielinja on edelleen käytössä. Ainoastaan pohjoispäässä pari kilometriä Runttimäestä Keuruun rajalle on jäänyt pois käytöstä jo ennen sotia.

Uusi tie siis valmistui v. 1871, mutta millainen se sitten mahtoikaan olla? Sen hyvyyttä tai huonoutta voidaan vain arvailla. Keväisin vielä 1960-luvulla se oli moninpaikoin läpipääsemätön. Tuolloin jo jotkut mänttäläiset kävivät päivittäin Hallissa töissä. Kelirikkoaikana he tulivat autolla Suinulaan ja jatkoivat siitä polkupyörällä ja käytännössä varmaankin pitkiä matkoja pyörää taluttaen ja kantaen Halliin.

Tielinjaus oli siis tehty jo vuonna 1854. Päällystystöiden alullepaneminen 1971 ei varmaankaan vienyt 20 vuotta, mutta useiden vuosien purnauksen tulos se kuitenkin on ollut. Paikallisvaikuttajat kävivät silloin ministeritasolla asti. Tätä kirjoitettaessa tienkäyttäjät odottavat tien peruskorjausta ja kolmatta päällystystä etenkin Suinulan kohdalle, jonka rajalle se onnettomasti muutama vuosi sitten päättyi. Tie korjattiin ja päällystettiin silloin Mäntästä Rajalaan asti. Suinulan kyläyhdistys on keväällä 2005 patistanut tienpitäjää tekemään työ loppuun. Lieneekö sen ansiota vai miksi, pahimmat paikat päällystettiin loppukesällä 2005. Ennen kuin tätä viimeistä korjausta aloitettiin, puhuttiin jopa kevyen liikenteen väylästä Suinulan kylän kohdalla. Suunnitelmatkin ovat olleet nähtävillä, mutta suunnitelmiksi taitavat jäädä. Koko täkäläisen tiestön kehityksessä on nähtävissä, että ollaan poissa valtaväyliltä. Varoja saadaan nihkeästi jos ollenkaan, mutta tien taso on kuitenkin noussut huimasti vaikkakin erittäin hitaasti.

Itäpuolen uusi tielinja 1800-luvulla Uusi tielinja isojakokartalla