This article is not available in English. Please select another language
from the navigation bar at the top.
Rautatiet lyhyesti
Jämsänjokilaakso ei ollut mukana ensimmäisessä rautatierakentamisen aallossa 1800-luvun lopulla, jolloin muun muassa Haapamäki, Tampere ja Jyväskylä saivat rautatieyhteyden. Liikennöinti ja tavaroiden kuljetus hoidettiin Jokilaaksosta maailmalle maanteitse ja vesistöjen kautta, laivaliikenne olikin vilkasta Päijänteeseen yhtyvällä Jämsänjoella vielä pitkään sotien jälkeenkin. Jämsänjokilaakson kasvava teollisuus tarvitsi kuitenkin puutavaran ja paperin kuljettamiseen lisävoimia ja näin ryhdyttiin suunnittelemaan rataverkkoa, joka liittäisi Jämsän Suomen rautatieverkostoon.
Orivedeltä rakennettiin rautatie Jämsään ja sieltä sivuraiteina Kaipolan sekä Jämsänkosken tehtaille vuosina 1938 - 1953. Radan valmistuminen kesti kauan, sillä rakennustyöt katkesivat useaan otteeseen sotien ja materiaalipulan vuoksi. Jämsästä päästiin junalla Jyväskylään kuitenkin vasta vuonna 1978, kun Jämsä-Jyväskylä rataosuus avattiin. Siihen saakka rautatien merkitys oli alueella enemmänkin tavarankuljetukseen kuin henkilöliikenteeseen painottuva.
Lyhennelmän teksti
Saija Silén
|