This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Jämsänkoski 2

Tammikuussa 1920 Jämsänkoski-yhtiöt osti uuden aluksen Hinaaja Oy:ltä. Laivan nimi oli tuolloin s/s Hinaaja. Alus oli rakennettu Stenbergin konepajalla Helsingissä vuonna 1895 nimellä Karl August. Laiva oli 16 metriä pitkä, 3,8 metriä leveä, 1,5 metriä syvässä uiva ja sen koneteho oli 96 ihv. Siitä tuli nimeltään Jämsänkoski 2.

Kuva: Hannu Koskisen kokoelmaAlus hinasi alkuaikoina proomuja Jämsänkosken ja Lahden välillä. Myöhemmin se hinasi tukkinippuja Jämsänjoella.

Sisä-Suomi -lehti kirjoitti vuonna 1928, että Jämsänkoski 2 ja Jämsänkoski 3 hinasivat jäissä proomuja Lahteen niin, että ne olivat lähteneet jo vappuaamuna Jämsästä liikkeelle hakemaan ensimmäistä kuormaa Lahdesta.

Vuonna 1933 Jämsänkoski 2:n potkuri irtosi ja se joutui seisomaan jo aikaisin kesällä. Osa miehistöstä siirtyi täksi aikaa Jämsänkoski ykköseen.

Lauri Patinen kirjoitti: "Jämsänkoski 2 oli vakituinen jokilaiva, sillä ajettiin vakinaisesti nippuja jokisuulta ylös. Joki oli alkuaikoina täynnä tokeita, joita ei saanut särkeä tai omistajat tulivat hakemaan korvauksia konttorilta. Talollisilla kun oli lupa rakentaa joelle tokeita."  Patinen toimi Jämsänkoski-hinaajan päällikkönä vuodesta 1933 eteenpäin.

Kuva: Hannu Koskisen kokoelma

Toivola oli toinen aluksen pitkäaikainen kippari.

Jämsänkoski 2 romutettiin 1950-luvun lopulla Jämsänkoskella.