This article is not available in English. Please select another language from the navigation bar at the top.
Päijänne

Aiemmin varppaajana palvellut Emo muutettiin matkustajalaivaksi ja siitä tuli nimeltään Päijänne. Laiva oli rakennettu Viipurin konepajalla 1872. Pituutta sillä oli 23,22 metriä ja leveyttä 4,9 metriä. Kantavuus oli 100,25 bruttotonnia ja laivan kone kehitti myöhemmin jopa 123 ihv:aa.

Kuva: Hannu Koskisen kokoelmaVuonna 1893 alus alkoi liikennöidä Lahdesta Jyväskylään. Tuolla matkalla se poikkesi myös Jämsän jokivarteen.

Heinäkuun 24. päivänä vuonna 1900 laivat Päijänne ja Heinola törmäsivät toisiinsa, mutta rysäyksestä selvittiin ilman pahoja vaurioita.

Laiva siirtyi 1902 Lahden ja Heinolan väliseen liikenteeseen. Vuonna 1908 se palasi taas pohjoisempaan liikennöiden myös Jyväskylän ja Jämsän väliä.

Vuonna 1911 Päijänne aloitti uudelleen liikennöimisen Lahden ja Jyväskylän välillä, poiketen edelleen Jämsään. Lisäksi kokeiltiin toistamiseen liikennöintiä Lahden ja Heinolan välillä.

Kesäkuun 18. päivänä vuonna 1911 alus ajoi savimatalikolle Jämsänjoen suulla ja jo seuraavana perjantaina se ajoi uudestaan kiville Kellosalmen ja Näpinlaiturien välissä.

Vuonna 1914 heinäkuun puolessa välissä Päijänteen kone rikkoutui linjalla Lahti - Heinola. Saman vuoden lokakuussa alus joutui tukkien sekaan Vesijärvellä ja siitä katkesi akseli, joka vei myös potkurin mukanaan pohjaan.

Kuva: Hannu Koskisen kokoelma
Päijänne-laivan vaiheet matkustajalaivana loppuivat. Alus myytiin Osuusliike Hankkijalle vuonna 1916 ja se sai nimekseen Hankkija. Hankkijalla laiva palveli melkein 20 vuotta. 1930-luvulla Lahden saha Oy osti laivan ja nimesi sen Lahden sahaksi. Se oli liikenteessä vielä monta vuotta ja viimeinen omistaja oli Rauma Repola. Loppujen lopuksi alus romutettiin.