This article is not available in English. Please select another language
from the navigation bar at the top.
Toivo
Alkuaan laiva oli umpinainen. Aluksessa oli peräsalonki, johon mahtui kymmenkunta matkustajaa. Laiva tuli maksamaan 27 280 silloista markkaa. kirkkomatkoja. Ainakin vuonna 1872 aluksen kerrotaan tehneen matkoja jopa Lahdesta Jyväskylään. Heti valmistuttuaan Toivo osoittautui tärkeäksi seutukunnan laivaliikenteelle. Kovan kysynnän ja tiukan kilpailutilanteen takia Toivoa jatkettiin 1888 - 1889 Vitikkalan rannassa, jossa Konkolalla oli telakka. Nyt aluksen pituudeksi tuli 22 metriä, leveytdeksi 3,76 metriä ja syväyttä sille tuli 2,03 metriä. Samalla laivaan vaihdettiin isompi kone. Uusi höyrykone kehitti 40 ihv. Toivo lopetti satunnaiset kirkkomatkat ja siirtyi säännölliseen Jämsä - Lahti-liikenteeseen. Myöhemmin alus muutettiin moottorilaivaksi. Se liikkui Päijänteellä aina vuoteen 1922, jolloin se upposi. Laiva nostettiin ylös, mutta se ei liikennöinyt enää. Ainakin vuoden 1930 kanavatilastoista näkyy, että Toivo oli vielä liikentessä, mutta muutettuna 24 tonnin lastialukseksi. |